Blik op de binnendienst

Werken bij >  Over ons >  Blik op de binnendienst

Quote van Cas: “Moet ik dan überhaupt iets aantrekken?”

 

Het is zijn antwoord op de vraag welk kledingstuk hij meeneemt naar een onbewoond eiland als hij maar één kledingstuk mag meenemen? Cas van der Steen (28, verkoop binnendienst) is altijd op zoek naar de vraag achter de vraag. Dat blijkt. Hij besluit een zonnebril mee te nemen. En beseft dus kennelijk niet dat het eiland bij de Noordpool ligt, dat het winter is en de zon er nauwelijks schijnt.

Maar Cas is niet de enige die (dan) in het duister tast. Veel klanten worstelen bijvoorbeeld met het maken van de juiste keuzes op IT gebied. Dan weet Cas gelukkig juist wél de juiste vragen te stellen. Het doorvragen is namelijk een belangrijk onderdeel van zijn (deeltijd) rol als verkoper binnendienst. We spraken Cas over het werk bij Ratho als verkoper binnendienst.

 

Hoe ben je bij Ratho terecht gekomen?

‘Dat was in de tijd dat mijn baas nog geen schoenen aanhad tijdens het sollicitatiegesprek. Zo’n tien jaar geleden dus. Tegenwoordig gaat het er wel iets anders aan toe.

Ik begon als stagiair en dat beviel zo goed dat ik altijd ben gebleven. Ik ben coach van de helpdesk en werk deels als verkoper binnendienst. Dat laatste is echter simpelweg te veel werk geworden om ‘erbij’ te doen. Vandaar dat we op zoek zijn naar iemand die de functie kan gaan vervullen.’

 

Wat doet een verkoper binnendienst bij Ratho?

‘Door het ontbreken van een echte buitendienst is de verkoper binnendienst bij ons het aanspreekpunt voor alle klanten die een dienst of product nodig hebben. Dus niet alleen voor bestaande klanten, maar ook voor nieuwe. Nieuwe klanten weten vaak nog niet precies wat we doen en welke diensten we bieden. Bovendien hebben ze vaak niet echt een idee over de mogelijkheden die er voor ze zijn. Ze willen gewoon ontzorgd worden en zoeken een partij die het hele ICT-beheer op zich neemt.

Om de klantvragen goed te kunnen beantwoorden werk ik veel samen met mijn collega’s op andere afdelingen. Zo kijk ik samen met de marketing dames welke campagnes er lopen en welke nieuwe of speciale producten en diensten we hebben. Elke week hebben we sales overleg om te weten wat er speelt op dat vlak. En voor ingewikkelde verzoeken of klantaanvragen heb ik vaak overleg met de technische jongens (of soms met leveranciers) om te bepalen wat de beste oplossing is. Het advies dat daaruit rolt bespreek ik vervolgens met de klant en werk ik uit in een offerte.

 

Wat maakt dat werk zo leuk?

Voor mij het feit dat we altijd kijken naar wat de klant écht nodig heeft, niet alleen naar wat hij denkt nodig te hebben. We werken veel met MKB-bedrijven en je hebt vaak contact met mensen die geen ICT achtergrond hebben. Dat kan de directeur van een bedrijf zijn, maar ook een medewerker die de stempelt ‘ICT—coördinator’ opgeplakt heeft gekregen. Met de nadruk op ‘opgeplakt gekregen’. Om te weten wat de behoeftes zijn van de klant, moet je ze daarom eerst goed aan de tand voelen. “Heb je dat wel echt nodig?” Want in veel gevallen komt er dan iets totaal anders uit.

Wat wij, maar ook onze klanten, prettig vinden is dat we een persoonlijke aanpak hebben. We weten wat er speelt bij ze en kennen de mensen die er werken (en zij ons). Ik denk dan ook dat je het leuk moet vinden om op die manier samen te werken. Daarnaast krijg ik veel vrijheid heb in het bepalen wat voor de specifieke klant de beste oplossing is. Ook als dat niet de oplossing is waar Ratho het meest aan verdient. En ik denk dat klanten door het persoonlijke, informele contact en onze aandacht voor ze ook echt ervaren dat we niet alleen naar onszelf kijken.

 

Wat maakt Ratho een fijn bedrijf om bij te werken?

De lijntjes zijn kort, iedereen kent elkaar goed en de sfeer is relaxed, informeel en heel persoonlijk. Dat is gewoon heel prettig samenwerken. De klantoplossingen die we bieden zijn heel gevarieerd en je werk dus ook.

Ik denk dat iedereen veel vrijheid krijgt om zelfstandig te kunnen werken. En we werken met allemaal mensen die elkaar graag helpen. Je kent iedereen en rent voor iedereen. We hebben allemaal wel een hands-on mentaliteit van niet lullen, maar poetsen. Ik hou daar wel van.

 

We eindigen met de vraag achter alle vragen: Wat doe je als je van je baas een olifant krijgt die je niet weg mag doen?

 

‘Dan begin ik een olifantenverhuurbedrijf. Zonde om mijn lievelingsdier in de tuin te laten verpieteren, zoals Ron zou doen.’  

 

Wil jij ook de vraag achter de vraag leren stellen? Solliciteer dan direct!

Benieuwd hoe het is om bij Ratho te werken en van Cas te leren welke vragen je het beste kunt stellen? Bekijk of onze vacature voor verkoper binnendienst iets voor je is en wie weet zien we je binnenkort.

Pas jij in ons team ? 

Onze mensen maken Ratho zowel uniek als succesvol. Opdrachtgevers waarderen onze combinatie van gedrevenheid, realisme en de vergaande verbinding die wij altijd met hen zoeken. Wij leveren niet zomaar ICT-diensten; wij scheppen voor onze klanten de voorwaarden om succesvol te zijn. De kracht van Ratho zit dus in onze mensen. Daar zijn we trots op, maar het betekent niet dat alles vanzelf gaat, want de ontwikkelingen gaan snel en je moet bij willen blijven en snel kunnen schakelen. Gelukkig doen we het écht samen!

Of je nu een systeembeheerder, programmeur, of administratief medewerker bent; wij zijn allemaal mensen die gedreven zijn, elkaar inspireren, uitdagen en voor elkaar klaar staan. Wij houden van doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. We communiceren nauw met elkaar én met de klant. Om dit waar te maken werken we nauw samen, vaak in projectgroepen ondersteund door o.a. ITGlue, Autotask en Teams van Microsoft Office 365.

Hou jij er van om opdrachtgevers écht te leren kennen en ze niet te behandelen als een 'nummertje'? Help hen én uiteraard jezelf verder vooruit bij Ratho en solliciteer snel!