Brandjes blussen op de helpdesk

Werken bij >  Over ons >  Brandjes blussen op de helpdesk

Quote Robbie: “Als ik een stuk keukengerei was, zou ik een bieropener zijn.”

 

Hij maakt er geen geheim van. En dat kan ook niet anders voor iemand die er elk weekend te vinden is. Doordeweeks blust Robbie Liebregts (21, helpdeskmedewerker) alle kleine brandjes die binnenkomen op de helpdesk van Ratho, in het weekend is hij zelf de man die de boel in de hens zet. Vanuit zijn stacaravan op een kleine Brabantse camping stookt hij elk weekend met vrienden en familie de omliggende bossen tot as. Maar wat drijft een man tot zulke wanhoopsdaden in het weekend? Tijd om zijn werkweek maar eens onder de loep te nemen.

 

Hoe kwam je bij Ratho terecht?

 

‘Tijdens mijn studie (MBO niveau 3 - ICT beheerder) liep ik stage bij één van de klanten van Ratho en hing regelmatig aan de lijn met de helpdesk van Ratho. Ze werden daar redelijk gek van me, omdat ik precies wilde weten hoe alles zat. Inmiddels werk ik er zelf.’ (red. Dan hoeft hij ze namelijk niet steeds te bellen.) Ik leerde Joris (één van de systeembeheerders van Ratho) kennen en werd uiteindelijk door Thomas (de baas) uitgenodigd voor een gesprek. Uiteindelijk ben ik bij Ratho begonnen, omdat ik de manier waarop ze werkten heel relaxed en informeel vond, maar ook erg deskundig en betrokken. Dat sprak me aan. Ik kon er aan de slag en daarnaast één dag per week studeren aan mijn vervolgopleiding (BBL niveau 4). De eerste 4 weken heb je een intake traject, zodat je ziet wat alle afdelingen doen en wat je moet doen. Je ziet wat er allemaal binnenkomt, hoe we problemen oplossen etc. Je krijgt veel ruimte om aan te geven wat voor jou de beste manier is om iets aan te leren.

 

Wat doet een IT-helpdeskmedewerker?

 

‘Je bent het visitekaartje van het bedrijf voor iedereen die belt met vragen. Je soft skills en communicatievaardigheden zijn dus belangrijk. Het ene gesprek kan heel formeel zijn, een volgend gesprek eindigt in plat Tilburgs met “Sjef, bedankt jonge, da hedde gij goe gedaon”.’ Terwijl ik Robbie heet, en niet Sjef. Daar moet je tegen kunnen. 😉 Doordat we veel met vaste contactpersonen werken, kennen we elke klant goed en is het contact eigenlijk altijd prettig. Onze klanten weten dat we doen wat we zeggen en hun problemen meteen of anders zo snel mogelijk oplossen.

 

Veel tijd van het werk gaat naar het verhelpen van incidenten of storingen die door het systeem gemeld worden. Vaak zijn dit steeds nieuwe issues die al in een vroegtijdig stadium worden opgemerkt en opgelost, zonder dat de klant er ooit iets van merkt. Daarom ben je altijd met nieuwe problemen bezig en dat maakt dat de dagen altijd anders zijn.

 

Elke week hebben we teamoverleg tussen helpdesk en systeembeheerders. Onze klanten hebben namelijk op maat gemaakte IT-oplossingen. Dat betekent dat je altijd intern goed moet bespreken en vastleggen voor welke IT-oplossing is gekozen bij een nieuwe klant. Tijdens het overleg bespreken we aan de hand van de niet-opgeloste issues (tickets) wat de mogelijke oorzaken zijn van de problemen en hoe we die kunnen oplossen. Het houdt het werk interessant en afwisselend.’

 

Wat maakt werken bij Ratho leuk?

 

‘De informele sfeer, de collegialiteit en het persoonlijk contact met klanten. Elk jaar gaan we samen meerdere weekendjes weg (soms zelfs met aanhang), hebben we borrels en andere uitstapjes. Omdat het niet zo’n groot bedrijf is, werk je nauw samen met iedereen en daar leer je gewoon veel van. Tegelijkertijd krijg ik veel vrijheid om elke dag mijn taken en prioriteiten te bepalen.’

 

Tot slot de belangrijkste vraag: Welke onbekende vakantiebestemming kan je je (nieuwe) collega’s aanraden?

 

‘Volgens mij gaat er nooit iemand naar de camping in Soerendonk. Zonde, want je kunt daar super goed kampvuren maken.’ Elke avond. Elk weekend.

 

Wil jij ook brandjes blussen? Solliciteer dan op deze functie!

Benieuwd hoe het is om bij Ratho te werken of van Robbie alles te leren over kampvuren maken? Bekijk of onze vacature voor helpdeskmedewerker iets voor je is en wie weet zien we je binnenkort op ons kantoor.

Pas jij in ons team ? 

Onze mensen maken Ratho zowel uniek als succesvol. Opdrachtgevers waarderen onze combinatie van gedrevenheid, realisme en de vergaande verbinding die wij altijd met hen zoeken. Wij leveren niet zomaar ICT-diensten; wij scheppen voor onze klanten de voorwaarden om succesvol te zijn. De kracht van Ratho zit dus in onze mensen. Daar zijn we trots op, maar het betekent niet dat alles vanzelf gaat, want de ontwikkelingen gaan snel en je moet bij willen blijven en snel kunnen schakelen. Gelukkig doen we het écht samen!

Of je nu een systeembeheerder, programmeur, of administratief medewerker bent; wij zijn allemaal mensen die gedreven zijn, elkaar inspireren, uitdagen en voor elkaar klaar staan. Wij houden van doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. We communiceren nauw met elkaar én met de klant. Om dit waar te maken werken we nauw samen, vaak in projectgroepen ondersteund door o.a. ITGlue, Autotask en Teams van Microsoft Office 365.

Hou jij er van om opdrachtgevers écht te leren kennen en ze niet te behandelen als een 'nummertje'? Help hen én uiteraard jezelf verder vooruit bij Ratho en solliciteer snel!