Ondertussen in het projectteam

Werken bij >  Over ons >  Ondertussen in het projectteam

Quote Ron: “Het ei was eerder dan de kip.”

 

Ron Vosters (27, systeembeheerder) laat er geen onduidelijkheid over bestaan. Het ei was eerder dan de kip. Wat de rest er ook van denkt. En geef hem een olifant, dan zet hij die gewoon in de tuin. Er blijkt geen vraag waar de vrolijke netwerkbeheerder (en dierenliefhebber?) van Ratho geen passend antwoord op heeft. In zijn werk is dat niet anders. Want zoals hij zelf zegt: ‘We hebben eigenlijk op alles wel een antwoord.’

 

Hoe kwam je bij Ratho terecht?

Vanuit de ROC-opleiding (niveau 3 Medewerker ICT-beheer) ben ik stage gaan lopen bij Ratho. Dat beviel zo goed dat ik een contract aangeboden kreeg. Daar ben ik toen in op ingegaan. Ik ben toen wel door gaan studeren (BBL  niveau 4), maar dat vond ik verschrikkelijk. Ik vond eigenlijk alles verschrikkelijk aan mijn opleidingen. Ik kreeg Nederlands en rekenen. Waar slaat dat op? Dat had ik helemaal niet nodig. Ik ken kei goet Nederlants. Maar goed, dat is ook alweer bijna 110 jaar geleden. Als ik goed reken…’

 

Wat doet een Netwerkbeheerder?

‘Wij regelen alles rondom het server- en netwerkbeheer van klanten. Bij nieuwe klanten betekent dat vaak het omzetten van een oude netwerkomgeving naar onze omgeving. Daarvoor inventariseer je eerst de huidige ICT-situatie, wat de klant al in huis heeft, wat de klantbehoeftes zijn en welke oplossingen we daarvoor in huis hebben. Al die informatie wordt verzameld en aan de hand daarvan maken we een projectteam en verdelen we de taken. Voor mij betekent dat veel op locatie werken: alles installeren en zorgen dat het werkt. 

 

Bij bestaande klanten kan het van alles zijn. Van het installeren van netwerkprinters of het uitbreiden van een wifi-netwerk, tot het upgraden van software voor een belangrijke machine. De meeste klanten zitten binnen een straal van 100 km. Zo houden we korte lijntjes en kunnen we ook snel bijspringen als we toch naar een locatie moeten komen om iets op te lossen wat we op afstand niet kunnen.

 

Ik schat dat ik zo’n 40% van de week als systeembeheerder bij klanten werk. De rest bestaat uit mijn projectwerkzaamheden en het ondersteunen van de helpdesk met moeilijke vragen waar zij zelf niet uitkomen. Elke week nemen we alle projecten door en kijken we waar we tegenaan lopen. Ook heb ik wekelijks overleg met de helpdesk, waarin ik ze op de hoogte breng van wijzigingen die ik heb gemaakt bij klanten. Andersom leggen ze mij alle binnengekomen tickets (issues en klantvragen) voor die nog niet opgelost zijn en waar ik bij kan helpen.’

 

Wat is er leuk aan je werk?

 

‘De vrijheid en verantwoordelijkheid die ik heb. Ik kan elke dag zelf plannen wat ik door de dag heen moet (en ga) doen. Ik kan zelf indelen hoe ik mijn werk organiseer en aanpak. Als het maar gedaan wordt.

En omdat we veel verschillende soorten klanten en projecten hebben is geen dag hetzelfde. Voor mijn werk zit ik veel bij klanten op locatie en ik vind dat echt het leukste dat er is. Niets leuker dan het persoonlijke contact en de mensen meteen vooruit kunnen helpen.

 

Wat maakt werken bij Ratho leuk?

 

‘Het sfeertje. De collegialiteit. Niet teveel man, lekker relaxed en we doen ons ding. En wat we neerzetten is echt wel goed. Daarnaast hebben we regelmatig uitjes, borrels of een weekendje weg. Hoewel Ron niet veel op kantoor is, vindt hij het wel jammer dat de helpdesk nu op de plek zit waar vroeger de pooltafel stond. 

‘Diep van binnen heb ik ze dat denk ik nooit echt vergeven. Ik zou de pooltafel wel weer terug willen. En een tap zou ook wel handig zijn. En dan misschien maar zonder helpdesk verder. Ondanks dat de klanten het echt als een pluspunt zien.’

 

Welke onbekende vakantiebestemming kun je je collega’s aanraden?

 

Ik ben ooit op een cruise geweest in de Middellandse zee en dat is echt wel leuk. Er stappen ook best wel wat jongere mensen op, dus je zit niet alleen maar tussen 30+ bejaarden.

 

Tot slot, en deze vraag is echt belangrijk dus let goed op: Wie zou er winnen in een gevecht tussen Batman en Spiderman?

‘Ja, daar heb ik al een keer vaker over nagedacht. Ik denk dat Batman wint. Die heeft toch iets meer tools en gadgets bij de hand om het Spiderman moeilijk te maken.  

 

Wil jij van Ron leren rekenen? Solliciteer dan direct!

 

Benieuwd hoe het is om bij Ratho te werken of van Ron te leren rekenen? Bekijk of onze vacature voor medior systeembeheerder iets voor je is en wie weet zien we je binnenkort op ons kantoor.

Pas jij in ons team ? 

Onze mensen maken Ratho zowel uniek als succesvol. Opdrachtgevers waarderen onze combinatie van gedrevenheid, realisme en de vergaande verbinding die wij altijd met hen zoeken. Wij leveren niet zomaar ICT-diensten; wij scheppen voor onze klanten de voorwaarden om succesvol te zijn. De kracht van Ratho zit dus in onze mensen. Daar zijn we trots op, maar het betekent niet dat alles vanzelf gaat, want de ontwikkelingen gaan snel en je moet bij willen blijven en snel kunnen schakelen. Gelukkig doen we het écht samen!

Of je nu een systeembeheerder, programmeur, of administratief medewerker bent; wij zijn allemaal mensen die gedreven zijn, elkaar inspireren, uitdagen en voor elkaar klaar staan. Wij houden van doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. We communiceren nauw met elkaar én met de klant. Om dit waar te maken werken we nauw samen, vaak in projectgroepen ondersteund door o.a. ITGlue, Autotask en Teams van Microsoft Office 365.

Hou jij er van om opdrachtgevers écht te leren kennen en ze niet te behandelen als een 'nummertje'? Help hen én uiteraard jezelf verder vooruit bij Ratho en solliciteer snel!